Het indrukwekkende en veelzijdige geluid van de Opus 260
De Opus Choir beschikt over vier samplestijlen: romantisch, symfonisch, barok en historisch. In elke stijl komen stemmen van specifieke pijporgels tot leven. Zo beschikt de romantische samplebank uitsluitend over stemmen van het Vater-Müller-orgel van de Oude Kerk in Amsterdam. In de symfonische samplebank hoort de organist de klanken van Adema (Raalte) en Cavaillé-Coll (Parijs). De historische samplebank ademt het Hinsz-orgel van de Bovenkerk in Kampen en het Silbermann-orgel uit de Katholische Hofkirche in Dresden klinkt door in de barokke samplebank. Wat voor muziek er ook wordt gespeeld of gezongen, dit orgel zet altijd de juiste toon én geeft echte pijporgelbeleving.
Authentieke pijporgelstemmen komen tot leven
Bijzonder aan de Opus 260 zijn de unieke kenmerken die bijdragen aan de uitzonderlijke geluidskwaliteit en speelervaring. De stijlvariabele dispositie, waarbij sommige registers dubbele benamingen hebben, stelt organisten in staat om per stijl de beste samenstelling te kiezen. Dit wordt verder versterkt door de innovatieve convolutiegalmtechnologie, die een realistische akoestische ruimte creëert en zo het orgel nog natuurlijker laat klinken. Daarnaast zorgt het krachtige 4.1 luidsprekersysteem voor een helder en krachtig geluid, ideaal voor zowel thuisgebruik als concerten. De uitgebreide MIDI-functionaliteit opent de deur naar een wereld van muzikale mogelijkheden door koppeling met externe apparaten zoals computers of synthesizers.
Een krachtig 4.1-audiosysteem, passend bij de ruimte
De ene ruimte is de andere niet. Daarom is de Opus Choir leverbaar in twee varianten: een ‘externe versie’ waarbij de luidsprekers een plaats krijgen in de ruimte, én een ‘interne versie’ waarbij de luidsprekers en subwoofer in de achterwand van het orgel zijn geplaatst. In beide gevallen zorgt het draagkrachtige 4.1-audiosysteem voor een prachtige verdeling van het geluid, zodat iedereen zich omringd weet door de levensechte klank.
Eindeloos variëren met de stijlvariabele dispositie
Om elke stem en elke stijl het best tot zijn recht te laten komen, is gekozen voor een dispositie waarin stemmen specifiek gekoppeld zijn aan een bepaalde stijl. Sommige tabregisters beschikken daarom over een dubbele benaming. Zo heeft de organist in de historische samplestijl de Tertiaan (Hinsz-orgel, Kampen) tot zijn beschikking, terwijl via hetzelfde tabregister een Cornet is te horen in de romantische, barokke en symfonische stijl. In de barokke stijl zijn op alle werken de prestantenkoren compleet aanwezig, waardoor het plenum groots en stralend klinkt. De Flûte Harmonique en Violon 8’ zijn opgenomen in de symfonische stijl. Zo zorgt de Opus Choir ervoor dat de organist eindeloos kan variëren en de unieke klanken van de verschillende stijlen kan laten horen.
Betrouwbare, razendsnelle technologie
De Opus Choir is gebaseerd op de OranjeCore+-technologie. Deze technologie staat garant voor een snelle opstarttijd, uitstekende geluidskwaliteit en langdurige betrouwbaarheid. En dat is belangrijk in een ruimte waar gemusiceerd wordt: het orgel aanzetten en direct kunnen spelen. Voor de organist die zich graag voorbereidt met een hoofdtelefoon, biedt de Opus Choir een meeslepende stereo-ervaring. Door de ambiance-functie kan de organist ook nog kiezen vanaf welke plaats hij het geluid ervaart: op de orgelbank, voor, midden of achter in de kerk. Met dit alles staat de Opus Choir garant voor stabiele techniek, veel mogelijkheden en een prachtig geluid.
Een passende galm voor iedere ruimte
Sommige kapellen beschikken over een prachtige akoestiek, waarin de klank van het orgel zich kan verspreiden. Maar, dat is niet in elke ruimte het geval. De Opus Choir is daarom uitgerust met een levensechte, geavanceerde convolutiegalm. Dankzij vernuftige techniek maakt het orgel gebruik van tot maar liefst 48.000 reflecties per seconde. Hoe meer reflecties, hoe gedetailleerder de geluidsweergave. Bij het indrukken van een toets wordt elke afzonderlijke toon met de gekozen galm verrijkt. Het orgel telt in totaal twaalf opgenomen galmen van evenzoveel verschillende kerken, variërend in lengte en spectrum.
Optimaal afgestemd op de ruimte
Kenmerkend voor de kerkorgels die Johannus bouwt, is de unieke manier waarop deze instrumenten het samenspel aangaan met de ruimte. Uiteraard wordt de klank volledig afgestemd op de ruimte, zodat de muziek binnendringt bij iedere luisteraar. Daarnaast is de Opus Choir ook qua ontwerp af te stemmen op zijn omgeving, doordat het meubel leverbaar is in diverse kleuren. Standaard is het instrument uitgerust met een roldeksel. En uiteraard zijn er ook diverse upgrade-mogelijkheden, zoals de keuze tussen een recht-, concaaf- of RACO-pedaal, en een aantal opties om de klavieren naar wens in te richten.